Integrating Heritage Impact Assessment (HIA) into Environmental Impact Assessment (EIA) as a part of Environmental Management; case study - Northern Expressway of Sri Lanka
พัฒนาของศรีลังกา การประเมินผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม (EIA) เป็นเครื่องมือทางเทคนิคสำคัญ
ที่ใชัในการระบุและเสนอแนะมาตรการบรรเทาเพื่อป้องกัน/ลดผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม เพื่อให้เกิดการพัฒนาที่ยั่งยืน
กฎหมายสิ่งแวดล้อมแห่งชาติ เมื่อ ปี ค.ศ. 1980 เสนอให้มีการใช้การประเมินผลกระทบ
ต่อสิ่งแวดล้อมสำหรับโครงการพัฒนาต่างๆ และตั้งแต่ ปี ค.ศ. 1988 เป็นต้นมา โครงการที่มีผลกระทบเป็นอย่างมากต่อสิ่งแวดล้อม ต้องมีการประเมินผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม ประเภทของโครงการที่ต้องมีการประเมินผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม อยู่ในรายการ 31 ประเภทของโครงการ นอกจากนี้ โครงการอุตสาหกรรมทั้งหมดที่จะตั้งอยู่ใกล้พื้นที่ที่มีความอ่อนไหวทางด้านสิ่งแวดล้อม โบราณคดี หรือวัฒนธรรมจะต้องมีการประเมินดังกล่าว การประเมินผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม ดำเนินการโดยหน่วยงานที่ได้รับมอบหมายจากรัฐบาลให้อนุมัติโครงการ และพร้อมกับองค์การสิ่งแวดล้อมกลาง ผ่านกระบวนการที่ได้มาตรฐาน ซึ่งจะอนุมัติโครงการพัฒนาครั้งสุดท้าย
Environmental management is a growing fundamental process being
implemented in the development activities of Sri Lanka. Environmental Impact
Assessment (EIA) is a major technical tool used to identify and propose
mitigation measures to prevent/minimize impacts to environment in order to
have a sustainable development.
By National Environment Act (NEA) was in 1980 recommended the
adoption of EIA for development projects and from 1988 EIA was made
mandatory for projects with a significant environmental impact. The types of
projects that need EIA were listed under prescribed 31 categories of projects.
In addition, all industrial projects that are to be located close to environmental,
archaeological or culturally sensitive areas require assessment. The evaluation
of EIA was delegated government project-approving agencies (PAA) and, with
concurrence with the Central Environmental Authority (CEA), via standard
process that decided the final approval of the development project.
A new expressway called Northern Expressway Project (NEP) will be
constructed by the Roads Development Authority (RDA) of the Government of Sri Lanka connecting Colombo capital and Northern and Eastern provinces,
under two phases. Phase one has four stages, Enderamulla to Meerigama 42
km; Meerigama to Kurunegala 39 km; Expressway link to Kandy 46 km and
Kurunegala to Dambulla 63 km. As per the NEA this project was categorized
as a prescribed project and the CEA has requested RDA to carrying out an EIA.
Heritage Impact Assessment (HIA) has formulated and conducted by the
author to integrate archaeological, historical and cultural heritage intended
impacts and propose possible mitigation measures as a part of EIA of
the project. Identification of heritage properties and attributes, mapping,
describing possible impacts and propose appropriate mitigation measures are
key objectives of the HIA. Literature survey, PRA tools, Direct observations
and Field surveys were implemented methods to fulfil the assessment.
Following are some of the outputs; Stage I & II – 20, Stage III – 21 and Stage
IV – 26 heritage properties with their attributes was identified and proposed
23 mitigation measures to prevent/minimize impacts to already identified
archaeological, historical and cultural heritage properties. Detail heritage
assessment was conducted for each of the heritage property.
Finally, it was recommended to integrate HIA for each and every
EIA in-order to have sustainable environmental management and
development.
ชื่อผู้แต่ง : Poorna Yahampath
คำสำคัญ :
HIA (Integrating Heritage Impact Assessment) EIA into (Environmental Impact Assessment) Expressway
ประเภท : Environmental Management
พ.ศ. : 2557
ปีที่ : 6
ปีที่ : 2
|