Strategic Communication for the Groundwater Management: The Case of the “Clean Groundwater for Schools in the Remote Areas” Project in Thailand
ในปี พ.ศ. 2556 โครงการนํ้าบาดาลสะอาดเพื่อโรงเรียนห่างไกลที่ริเริ่มโดยกรมทรัพยาการ
นํ้าบาดาลได้สำเร็จเสร็จสิ้นลงตามแผนช่วยเหลือโรงเรียนในถิ่นธุรกันดารทั่วประเทศ รวมทั้งสิ้น 2,478
โรงเรียน กรณีศึกษานี้ได้นำเสนอบทบาทของการสื่อสารเชิงกลยุทธ์สามรูปแบบในการดำเนินงาน
ดังกล่าวให้แล้วเสร็จได้แก่ การสื่อสารความเสี่ยง การสื่อสารในภาวะวิกฤติและการสื่อสารแบบเน้น
การมีส่วนร่วม ในงานวิจัยนี้ได้นำเสนอความยากลำบากทั้งในเชิงเทคนิค และด้านสังคมวัฒนธรรม
ในการดำเนินโครงการให้แล้วเสร็จท่ามกลางกลุ่มผู้มีส่วนได้ส่วนเสียหลายกลุ่มที่ต่างก็มีวาระ มีการรับรู้
ปัญหาและเป้าประสงค์ที่แตกต่างกัน
In 2013, the project called “Clean Groundwater for Schools in the
Remote Areas”, as initiated by The Department of Groundwater Resources
(DGR), was completed. The primary goal of the project was to provide clean
groundwater for 2,478 schools throughout the country, especially those in
remote drought-prone areas that were classified as “having severe problems
of water shortage.” This case reviewed the roles of strategic communication
employed by the DGR in carrying out the CGSRA project. The three forms
of communication utilized as the organization’s development tool and
trust-building mechanism were: risk communication, crisis communication,
and participatory communication. The case recounted some technical and
socio-cultural hardships that occurred during the process of project
implementation. Participation involving multi-stakeholders with differing
agendas, perception, and interests could not be gained easily without
organizational mandates and commitment through Stratcom.
ชื่อผู้แต่ง : Judhaphan Padunchewit
คำสำคัญ :
Strategic Communication, Risk Communication, Participatory
ประเภท : Public Administration
พ.ศ. : 2557
ปีที่ : 6
ปีที่ : 2
|