02-727-3022, 02-727-3300
email: journal@nida.ac.th

VOL 57, NO 3 (July-September 2017)

มุ่งสู่การสร้างรายได้อย่างยั่งยืนในอุตสาหกรรมท่องเที่ยวไทย (Towards Sustainable Revenue Generating in Thailand’s Tourism Industry)

บทความนี้ได้วิเคราะห์พฤติกรรมการใช้จ่ายของผู้เยี่ยมเยือนทั้งชาวไทยและชาวต่างชาติและได้ชี้ให้เห็นถึงโอกาสที่จะสร้างรายได้จากกลุ่มผู้เยี่ยมเยือนระดับสูง (high-end) โดยสมมติว่าหากผู้เยี่ยมเยือนกลุ่มนี้ซึ่งมีจำนวนเพียงร้อยละ 1 ของผู้เยี่ยมเยือนทั้งหมดมีการใช้จ่ายในสินค้าและบริการท่องเที่ยวทุกรายการในระดับสูงแล้ว ก็จะทำให้ประเทศไทยมีรายได้จากการท่องเที่ยวเพิ่มขึ้นเป็นปีละ 2.80 ล้านล้านบาท จากรายได้เฉลี่ยที่ประมาณการได้เท่ากับ 1.44 ล้านล้านบาท หรือคิดเป็นรายได้จากการท่องเที่ยวเพิ่มขึ้นถึงร้อยละ 94.45 และยังชี้ให้เห็นว่าการกระจายรายได้ที่ทั่วถึงใน 12 สาขาธุรกิจท่องเที่ยว ได้แก่ 1) ที่พักสำหรับผู้เยี่ยมเยือน 2) อาหารและเครื่องดื่ม 3) การเดินทางโดยรถยนต์ 4) ของฝากและของที่ระลึก 5) การเดินทางโดยรถไฟ 6) การเดินทางโดยเรือ 7) การเดินทางโดยเครื่องบิน 8) อุปกรณ์เดินทางและท่องเที่ยว 9) บริการนำเที่ยวและบริการจอง 10) บริการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม 11) บริการท่องเที่ยวเชิงกีฬาและนันทนาการ และ 12) บริการท่องเที่ยวจำเพาะด้านอื่นๆ จะช่วยสร้างรายได้อย่างยั่งยืนให้กับอุตสาหกรรมท่องเที่ยวไทย

 

Towards Sustainable Revenue Generating in Thailand’s Tourism Industry

Abstract

 

This paper analyzes the spending behavior of both Thai and foreign visitors and points out the opportunity for substantial revenue growth from the high-end spending visitors. If these high-end visitors, one percent of the total visitors, spend on all tourism goods and services at high levels, Thailand’s tourism revenues will increase to 2.80 billion baht from an average of 1.44 billion baht or 94.45 percent increases. The study also indicates that distributing tourism revenues across 12 different tourism related business sectors: 1) accommodation, 2) food and beverage, 3) road passenger transport, 4) gifts and souvenir, 5) railway passenger transport, 6) water passenger transport, 7) air passenger transport, 8) transport equipment rental, 9) travel agencies and other reservation, 10) cultural services, 11) sports and recreational services, and 12) other specific tourism services could help Thailand towards sustainable revenue generating in the tourism industry.

Keyword

บัญชีประชาชาติด้านการท่องเที่ยว
การสร้ารายได้จากการท่อองเที่ยว
การกระจายรายได้จากการท่องเที่ยว
การใช้จ่ายของผู้มาเยี่ยมเยือน
อุตสาหกรรมท่องเที่ยวไทย
Tourism Satellite Accounts (TSA)
Tourism Revenue Generation
Tourism Income Distribution
The Expenditure of Visitors
Thailand's Tourism Industry

Download Full-Text